Nemitek satsar på medlemsökning genom insiktsbaserad marknadsföring 

Nemitek satsar på medlemsökning genom insiktsbaserad marknadsföring 

Målet är att fördubbla medlemsbasen utan att behöva anställa fler människor. ”Vi kommer att uppnå detta genom att använda data mer effektivt,” säger Thor-Jostein Egeland, VD för Nemitek.

Nemitek är en branschförening för alla som arbetar med VVS, energi och miljöteknik och består idag av över 4 000 medlemmar från hela Norge. Föreningen har funnits sedan 1924 och är för många känd som VVS-föreningen. De har satt upp ett mål att fördubbla medlemsbasen genom insiktsbaserat arbete.

Detta ska de uppnå genom smart användning av data, automatisering och duktiga partners. Med stor hjälp från specialisterna i Affinitet och DTB Digital har de etablerat en tydlig och insiktsdriven affärsmodell, baserad bland annat på beteendedata från Infosofts abonnemangsplattform.

Datainsamling

Vanliga utmaningar för många företag inkluderar att förstå abonnenters eller medlemmars aktivitet, identifiera deras intressen, förhindra kundavhopp och uppnå lönsam tillväxt.

”Allt detta kan hanteras bättre genom att kombinera och effektivt använda data,” säger Thomas Isegg, CCO för Infosoft.

För ett år sedan startade projektet med att samla olika datakällor och etablera en gemensam plattform för Nemitek. Tidigare var deras data spridd över olika system, vilket begränsade insikten och skapade problem med att utnyttja data över plattformarna.

Skalning med insikt och automatisering

Lösningen innebär en ”topplayer” som extraherar information från olika datakällor och sammanställer detta till insikter. Det inkluderar data från marknadsaktiviteter, såsom vem som klickar på vad i nyhetsbrevet. Men denna data får ett helt annat värde när den kopplas samman med data från Infosoft: vem blir faktiskt abonnenter? Vilken är beteendeprofilen för en abonnent som förnyar jämfört med en abonnent som lämnar?

Genom att integrera data från Infosoft med data från andra källor får de helt nya insikter som de kan använda för att optimera, automatisera och därmed skalera medlemsbasen.

”Detta är en betydande förändring från tidigare, då sådana initiativ ofta var förbehållna stora aktörer med stora utvecklingsbudgetar,” säger Thor-Jostein Egeland, VD för Nemitek.

”Vårt mål är att fördubbla Nemiteks medlemsbas utan att anställa nya personer, och vi tror att detta är rätt väg att gå,” avslutar Egeland.

”Vi har tidigare arbetat med hur vi ska samla datasilos och kunna identifiera olika abonnenter/kunder över dessa. De flesta företag har mycket outnyttjade data som kan bidra till tillväxt. Vårt stora mål är att hjälpa företag att utveckla en starkare insiktsbaserad affärskultur,” avslutar Richard Kristoffersen på Affinitet.

Kontakta oss om du är nyfiken på att veta mer om möjligheterna för din abonnemangsverksamhet.

Thomas Isegg
Kontakt
Thomas Isegg

Kommersiell chef

Mobile: +47 99 58 07 10

Email: ti@infosoft.no

Ladda ner vårt whitepaper: "Fyra tips för smart abonnemangsförsäljning "

whitepaper-blog-cta-se
Upptäck de smarta hemligheterna bakom framgångsrik försäljning av abonnemang! Ladda ner vårt kostnadsfria whitepaper nu och få exklusiva insikter och strategier för att öka abonnemangstillväxten.