Stora fördelar med abonnemangstjänster

Vi är i en revolution där fler och fler branscher erbjuder abonnemangstjänster på sina produkter och tjänster, allt från musikstreaming till matkassar hem till dörren. Men vilka fördelar har en sådan affärsmodell för företag och kunder?

 

Traditionellt sett har det varit tidnings- och magasinbranschen, energi- och telefonbolag, bokklubbar och gym som erbjudit abonnemangstjänster. Nu visar det sig att trenden har gått från att äga till att hyra eller abonnera på produkter och tjänster även i andra branscher. Kunderna vill handla på nya sätt. Därför går nu fler och fler branscher från affärsmodellen betala-per-produkt eller tjänst, till att erbjuda produkter som en tjänst i ett abonnemang.

 

Det sägs att vi är i en abonnemangsrevolution, där det så småningom kommer vara fullt möjligt att abonnera på nästan alla typer av varor och tjänster. Detta inkluderar inte enbart mat, musik, internet, film och tv. Till och med glasögon, bilar, kläder, blommor, mediciner, hundmat, te, hörapparater, spel, läkartjänster och mycket annat erbjuds nu som abonnemangslösningar. Interflora (i Danmark) har till exempel börjat med egna blomsterabonnemang, så att kunden kan få en bukett hemskickad var 14:e dag. I tillägg till detta har dom ett eget bemärkelseabonnemang, så att hustrun alltid får en bukett på bröllopsdagen eller mamma en bukett på mors dag.

 

Vinn-vinn för leverantör och kund

De nya köpvanorna skapar en vinn-vinn situation både för företagen som har en abonnemangslösning, och för kunden som använder sig av den. Vanligtvis avslutas en köpsprocess och kundförhållandet efter att kunden har betalt ett engångsbelopp för en produkt eller tjänst, men med abonnemangslösningar stannar det inte här. Företag som erbjuder abonnenmang får istället löpande kundavtal med fasta betalningar, vilket ger mycket bättre förutsägbarhet och en säkrare intäkt, samt större möjlighet för mersälj. Kundrelationerna blir närmare och mer långvariga.

 

En annan fördel är att företagen får tillgång till data om kundens preferenser och beteende. Detta är helt avgörande för produktutveckling, generell tillväxt och ytterligare framgång. Till exempel Netflix, som erbjuder abonnemangslösningar på streaming av filmer och serier, handlar allt om goda kundrelationer. För att lyckas, lyssnar dom på kunderna, värderar och förbättrar kontinuerligt sina produkter och tjänster varje dag

 

Flexibel köpprocess

Kunden å andra sida får större frihet och flexibilitet genom att abonnera på en produkt eller en tjänst, framför att äga. Tänk bara på streamingtjänster som Spotify som ger dig tillgång all världens musik var du än går, till ett fast månadsbelopp eller årligt belopp om du föredrar det. Det är också ofta billigare med ett löpande abonnemang över tid än individuella köp. Och skulle kunden inte vara nöjd är det enkelt att avsluta ett abonnemang och byta till ett konkurrerande erbjudande. Abonnemang är rätt och slätt en mer användarvänlig, praktisk och smidig lösning för kunden.

 

Önskar du att implementera abonnemangslösningar i ditt företag?

Fyll i informationen nedanför så tar vi kontakt för ett oförpliktigat samtal.

 

 

Kontaktuppgifter

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.