Några abonnemangsmodeller för produkter och tjänster

Några abonnemangsmodeller för produkter och tjänster

Vid utformning av nya typer av abonnemangstjänster måste man först bestämma vilken abonnemangsmodell som ska användas. 

Olika abonnemangsmodeller  

Användarbaserat

Abonnemang som prissätts baserat på antal användare eller tillgångar till tjänsten. Detta är en abonnemangsmodell som bl.a. företag i programvarubranschen ofta använder.  

Styckprisbaserat 

Detta är den abonnemangsmodell som är mest vanlig när det kommer till transaktionsbaserade verksamheter. Man betalar för en given vara i förhållande till levererad mängd. Avtalet beror ofta på hur mycket som ska levereras och frekvens på leveransen. Leverans och fakturering/betalning sker automatiskt. Modellen används bl.a. i varuhandel och innan digitaliseringen användes den ofta av tidningar och förlag. 

Förbrukningsbaserat 

Denna abonnemangsmodell är baserat på att du betalar för i vilken utsträckning du använder tjänsten. Energileverantörer använder bl.a ofta denna modell. 

Tidsbaserat

Använd så mycket eller ofta du vill för ett fast pris. En modell som ofta används av digitala tjänster där kostnaden inte är linjär med kundens användning. Digitala medier som Spotify och Netflix använder ofta denna modell. Kanske den mest använda modellen i dagsläget.

Paket/moduler

Här får kunden ofta välja mellan olika servicenivåer, gärna i samband med en maxförbrukningsgräns. Denna modell är också vanlig att använda hos bl.a. mjukvaruleverantörer.

Kombinationer

Men väldigt ofta ser vi att modellerna kombineras. T.ex. tids- och förbrukningsbaserat. Modeller med en fast avtal/summa som grund, och därefter en variabel del baserat på förbrukningen. T.ex. i lojalitetsprogram eller plusmedlemskap betalar kunden ett grundbelopp, som ger rabatter och/eller andra förmåner. Utöver detta betalas det för faktiskt användning eller köp i tillägg.

Programvara som abonnemangstjänst

Vi erbjuder också vår egen programvara som en abonnemangstjänst. Vi har själva valt en anpassad förbrukningsbaserad abonnemangsmodell, mätt efter volym på antal abonnemang eller transaktioner genom systemet. Detta är lite ovanligt inom vår bransch men vi menar att det är en bra modell för våra kunder eftersom det ger en kostnadsnivå som matchar hur stor framgång man har. Modellen speglar också våra kostnader bäst. 

Eftersom vi får betalt genom abonnemang – hyra av tjänsten, och har över tid hjälpt många med att lyckas, tror vi också att vi har förutsättningar att hjälpa din verksamhet till att lyckas ännu bättre. 

  

Ta kontakt om du önskar ett oförpliktande samtal med oss. Fyll i formuläret nedan så tar vi kontakt.

Ladda ner vårt whitepaper: "Fyra tips för smart abonnemangsförsäljning "

whitepaper-blog-cta-se
Upptäck de smarta hemligheterna bakom framgångsrik försäljning av abonnemang! Ladda ner vårt kostnadsfria whitepaper nu och få exklusiva insikter och strategier för att öka abonnemangstillväxten.