Abonnemangsrevolutionen

Tidningsbranschen har använt sig av abonnemang i över 100 år. Därför har den stora erfarenheter som alla näringar kan lära av i övergången till ett tjänstedrivet näringsliv.

Abonnemang är definitivt ingen ny affärsmodell, stadigt fler branscher och verksamheter har de senaste åren introducerat abonnemang. Även branscher som  uppenbart är sedda att erbjuda engångsköp har nu utvecklat affärsmodeller där de erbjuder produkt som är en tjänst som abonnemang. Bilbranschen är ett sådant exempel. Kan bil erbjudas i abonnemang, då kan de flesta produkter erbjudas på detta vis. Det sker i så stor omfattning att världen nu pratar om abonnemangsrevolutionen.

Men varför sker detta nu? Det är som nämnt ingen ny uppfinning.

Fördelar för både köpare och säljare med abonnemang

Modellen ger både leverantör och användare (köpare) många fördelar. Leverantören får bättre förutsägbarhet och säkerhet för intäktssidan, närmare relation med kunden, ett bättre underlag för tillväxt och inte minst lägre kostnader. För kunden ger modellen en enkel och praktiskt lösning och den är användarvänlig. Den är också oftast billigare med abonnemang än att köpa individuellt, och ger ett abonnemang ett mervärde.

Bättre att vara kund

Kunden har större behov att finna praktiska lösningar. Digitalisering har skapat verktyg och tjänster som har drivit fler till att göra kunder till abonnenter. Globala framgångar som Netflix bidrar också till att inspirera olika verksamheter till att få betalt på nya sätt. Idag abonnerar de flesta hushållen inte bara på tidning eller magasin (fysisk och/eller digitalt), elektricitet och telefoni. De abonnerar också på en rad andra varor och tjänster som mat, musik, filmer, tv, internet etc. Kunden vill köpa på nya sätt och leverantörerna bör veta sin besökstid för ha ett försprång till konkurrenterna. Vi önskar starkt att hjälpa både existerande och nya abonnemangsverksamheter med vår långa erfarenhet.

Är du intresserad av ett oförpliktat samtal om vad vi kan bidra med?

 

Fyll i formuläret så tar vi kontakt med dig.

Kontaktuppgifter

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.